2014 májusában több mint 3000 kérelem érkezett be a fiatal gazdák induló támogatása jogcímre az MVH-hoz. Korábban összesen 1270 kérelmező nyerte el a támogatást. Első körben a legalább 103 pontot elérő kérelmek kerültek jóváhagyásra. Az Irányító Hatóság 86/2014 (XII.11.) számú közleménye alapján a minimum pontszám csökkent, azt 90 pontban határozták meg. Ezt a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell. Az új nyerteseknek a támogatási összeg 90 %-ának igénylésére, a kifizetési kérelem benyújtására a döntés jogerőre emelkedésétől számított 90 napjuk van. A benyújtáshoz szükséges nyomtatványok elérhetők az MVH honlapján.
Az első teendők:
- Az egyéni vállalkozói tevékenység indítása (mezőgazdasági főtevékenységre figyelni kell: 01.11–01.50 és 01.70 szakágazatba tartozó tevékenység az elfogadott, a vállalásoknak megfelelően) További részletek itt: http://www.nyilvantarto.hu/hu/evig
- Egyéb tevékenységnek érdemes felvenni több tervezett tevékenységet is (ez nem kerül több pénzbe, viszont később jól jöhet): pl. mg-i szolgáltatás.
- Ezután vállalkozói bankszámlát kell nyitni, bejelentkezni a NAV-hoz, az egészségbiztosítási pénztárhoz és a helyi önkormányzathoz.
- Az egyéni vállalkozói tevékenységgel kapcsolatban járulékfizetési kötelezettségek is felmerülnek. Fontos lesz egy jó, mezőgazdasági ügyfelekre specializálódott könyvelő segítségének igénybevétele!
- A vállalkozói bankszámlaszámot és a további adatmódosulásokat be kell jelenteni az MVH-nak a G1010-01 adatlapon, közte a KKV kódot is (mikrovállalkozás).
A támogatási kérelemnek helyt adó határozattal rendelkező ügyfeleknek a megítélt támogatási összeg 90%-ának kifizetése érdekében, a támogatási kérelemnek helyt adó határozat jogerőre emelkedését követő 90 napon belül kifizetési kérelmet kell benyújtani.
Ehhez mellékletként csatolni kell:
- Az „Igazolás egyéni vállalkozó mezőgazdasági tevékenységéről” (D0074-06) mellékletet. Az igazolás kiállítását az egyéni vállalkozói tevékenységgel kapcsolatos ügyekben eljáró, országos illetékességű hatóságtól kell kérni. Illetékes hatóság az okmányiroda, illetve az ügyfél lakhelye/székhelye szerint illetékes polgármesteri hivatal. Az igazolás aláírás és pecsét nélkül nem fogadható el. Amennyiben a D0074-06 számú igazolást az illetékes hatóság nem állítja ki, elfogadható olyan egyéb dokumentum is, melynek adattartalma bizonyítja az egyéni vállalkozói tevékenységet, továbbá igazolja, hogy az ügyfél a főtevékenységet mely időponttól végzi. Az egyéni vállalkozó mezőgazdasági tevékenységnek igazolásához elfogadható dokumentumok:
1.) D0074-06 Igazolás egyéni vállalkozó mezőgazdasági tevékenységről nyomtatvány
2.) Hatósági bizonyítvány: Az egyéni vállalkozók részére hatósági bizonyítványt a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) ad ki.
3.) Egyéni vállalkozói igazolvány hiteles másolata
4.) Egyéb kiállított igazolás: Az ügyfél lakhelye/székhelye szerint illetékes okmányiroda, vagy az önkormányzat jegyzője által kiállított hatósági igazolás.
- A támogatási kérelemben jelzett csatlakozási szándék esetén az MVH által rendszeresített nyomtatványt, amelyen a támogatási kérelem benyújtásakor megadott tevékenységgel releváns elismert termelői csoport, illetve zöldség-gyümölcs termelői csoport és termelői szervezet az ügyfél tagságának meglétét igazolja.
Működtetési időszak:atámogatási kérelmet jóváhagyó határozat jogerőre emelkedését követő év január 1-jétől számított ötödik naptári év végéig terjedő időszak. Figyelem! Ha a határozat 2015. januárban emelkedik jogerőre, akkor az üzemeltetési időszak 2016-tól indul, vagyis az lesz az első év!
A legfontosabb kötelezettségek:
- a gazdaságot személyesen vezetni;
- a működtetési időszak végéig a mezőgazdasági termelő tevékenységet főtevékenységként, egyéni vállalkozóként kell folytatni;
- a támogatási összeg fennmaradó 10 %-ára vonatkozó kifizetési kérelem benyújtása előtt a támogatási határozat jogerőre emelkedésétől számított egy éven belül kötelező képzésen kell részt venni és azt elvégezni;
- a támogatási kérelemben tett vállalásokat, nyilatkozatokat a működtetési időszak végéig fenn kell tartani (pi: főállás vállalása, életvitelszerű tartózkodási hely fenntartása tanyán vagy 1000 fő alatti lakosságszámú településen, stb.);
- amennyiben állattartással kíván foglalkozni, akkor az állatállomány tartójaként be kell jelentenie adatait a Tenyészet Információs Rendszerbe (TIR);
- az ügyfél köteles a használatában lévő területeket a földhasználati nyilvántartásba bejelenteni (amennyiben a feltételt jogszabály lehetővé teszi);
- gazdálkodási naplót vezetni;
- a támogatási kérelemhez benyújtott SFH betétlapon meghatározott ütemezés szerint kell teljesíteni a vállalt üzemméretet (EUME);
- a támogatási kérelemben a működtetési időszak 4. évének végére vállalt EUME méretet teljesíteni kell legkésőbb a 4. naptári év végére. Amennyiben az ügyfél ezt megelőzően teljesíti a vállalt EUME méretet, akkor ezt az EUME méretet kell fenntartani a működtetési időszak végéig;
- TCS/TÉSZ tagság fenntartása a működtetési időszak végéig;
- évente monitoring jelentés küldése az MVH-nak;
- az üzleti terv SFH betétlapján vállalt termékek helyettesíthetők más ágazatok termékeivel. A helyettesítés során azonban figyelembe kell venni, ha az állattenyésztés, a kertészet vagy a kettő együttes aránya tekintetében a 4. évre vállalt EUME értékből részarányt vállalt valaki és ezért többletpontot kapott;
- A támogatási összeg fennmaradó 10 %-ának igénylésére kifizetési kérelmet kell benyújtani, amennyiben a 4. évre vállalt EUME méretet elérte a gazdaság mérete, valamint a fentiekben felsorolt kötelezettségeinek eleget tett.
Javasoljuk a beadott pályázatot és a 34/2014. (IV. 4.) VM rendeletet újra átolvasni!
Eredményes gazdálkodást kívánunk!